söndag 10 februari 2008

Åker till Sverige på tisdag

Snart sitter vi på ett Swissair plan på väg till Europa, slutdestination Köpenhamn. Känns en aning overkligt att lämna detta hus och måsarnas eviga skratt och de ljumma eftermiddagarna på landet. Igår kväll när vi kom tillbaka från en hel dag i Olmue gjorde jag en stor fruktsallad med melon, sötpepino, banan, persika. Jag bjöd min faster och Jacob på detta och vi satt i tystnad i matrummet och smakade på varje fruktbit med vörnad. Klockan var tolv på natten. Jag har aldrig tidigare reflekterat över detta men Chile är ett frukternas land. Här finns så mycket olika sorters frukt och den är väldigt god. Stor, söt och billig. Frukter växer fint i denna tempererade mikroklimat som ges i det bördiga landet mellan Andernas och havet.
Jag kommer att sakna frukten.
Idag har de stängt kabel tv´n. Idag stängs av telefon och internet abonnemanget.
Idag åker jag till kyrkogården för att ta farväl till min Nona.
Idag ska vi luncha hos min bror och hans familj.
Idag ska vi träffa alla våra vänner i Chile.
Idag ska vi förberedda oss inför massa packning imorgon.
Vi ska inte ta med något chilensk vin till Sverige bara god Pisco.
Idag har jag baksmälla efter fest hos Fuentes.
Idag vill jag inte åka från Chile.

Inga kommentarer: