torsdag 31 januari 2008

Konsten att smsa

Efter ett tag av smsande hit och dit utan att få många svar utvecklade jag följande teori.
Chilenare smsar inte för att:
Här gillar folk att tala, snacka, konversera. Här pratar man om allt med vem som helst bara situationen kräver utvexling av ord, så snackas det. Långa konversationer eller diskussioer kan uppstå i offentliga platser, framför ett skyltfönster, i taxin eller bara på gatan. Chilenaren gillar att prata.
Därför är ett system av korta fraser som kort ska beskriva ett skeende, helt meningslöst för chilenaren. Här nöjer man sig inte med:
Kommer sent.
Ses imorgon.
Är du framme?
Ska vi ses i afton?
eller helt enkelt
ring

Jag gillar det, att snacka om allt möljigt med vem som helst. Jag gillar att babbla på om allt mellan himmel och jord det gör att jag känner mig levande. Att tala med främlingar öppnar en värld av möjligheter som man ofta passerar. Ett lyx journalister unnar sig genom sitt yrke.
Men jag gillar att smsa kort. Och att svara på ett sms anser jag nästintill heligt oavsett när, men man ska svara.

Inga kommentarer: